La fragata Hydra al port de Begur. Pintura de l'escola anglesa del segle XIX (National Maritime Museum de Greenwich). |
L’any 1778,
diverses disposicions de Carles III, van culminar amb el decret que permetia
als catalans comerciar directament amb les colònies americanes, acabant així
amb el secular monopoli de la Casa de Contratación de Sevilla. Però el gran
increment de tràfic marítim que això va suposar per als ports catalans va
coincidir amb una época de males relacions entre la corona espanyola i la Gran Bretanya
que va derivar en continuats conflictes polítics i enfrontaments bèl·lics. Durant
aquestes dècades els ports del nostre litoral van deixar de ser un lloc segur
per a les embarcacions catalanes i franceses que vorejaven la costa. Les naus angleses
tenien la valentia de perseguir les embarcacions fins a l’interior de les
rades, plantant cara al foc de les defenses
portuàries. L’atac de 1807 al port de Sa Tuna deBegur, n’és un exemple
esclaridor i ben documentat per tal d’entendre fins on era capaç d’arribar l’empeny
d’una fragata britànica en la persecució i captura de tres naus corsàries. Article:
Gabriel Martín Roig. L’atac de la fragata
britànica “Hydra” al port de Sa Tuna de Begur, l’any 1807. Revista del Baix
Empordà, núm. 42, 2013, pàgs. 59-63. Llegir l'article en PDF